Translate

lördag 9 december 2017

Haralds födelsedag

Idag fyller Harald år och för första gången, när vi är hemma, har vi inget kalas för honom. Jag orkade inte riktigt tänka på det när jag haft så jäkla ont och Harald var lite besviken eftersom han älskar att fylla år. Vi hade ju egentligen inte tänkt vara hemma överhuvudtaget, men så blev det och jag ville ändå överraska honom lite denna dag. Imorse ångrade jag lite att vi inte skulle ha kalas, det är ju alltid så roligt att ta emot alla. Men, det kommer fler år och han fyllde ju inte jämnt eller så precis, närmare bestämt blev han 67 år. Dagen började som sig bör med sång, frukost och paket, numera serveras frukosten inte på sängen, vi tycker det har blivit lite bökigt haha!




Adventskalendern idag var till Harald!


Harald fick i present att vi skulle åka buss på förmiddagen, men han fick inte veta vart. Färden gick in till Helsingborg och ombord på färjan till Danmark. På färjan fick han en "biljett" till röda pölser, öl och en snaps.


I Helsingör var det julmarknader lite varstans.



En del telefonsamtal under dagen.


Vi promenerade ut till Kronborgs slott.




Marinmuséet ser intressant ut, får kanske bli en annan gång.





Häröver ligger Helsingborg.


I Helsingör finns både gammalt och nytt, det är en fin by på alla sätt och ingenstans finns sådan stämning som i Danmark.




På Axeltorv var det också julmarknad och på nästa "biljett" stod det Glögg.



En underbart god varm glögg och härlig stämning inne på puben.


Vi fortsatte vår sightseeing i byn.




Dags för nästa "biljett", kaffe och kaka och det fick bli hans älsklingsbakelse, så nära prinsesstårta jag kunde komma. Vi satt inne på ett lugnt och fint café och tog igen oss lite.





Det var provsmakning lite överallt, bara i Danmark det finns, här smakade jag en ren lakritslikör, det var lite konstigt, som flytande lakrits, Harald smakade Päroncocnac med mörk choklad och även jag smuttade lite på den. Ingen höjdare det heller.


Jag hade beställt bord på Hyacint och fick inget bord förrän halv fyra, det är ett populärt ställe. "Biljetten" här innefattade 3 smörrebröd med öl och snaps.


Jag fick dessa medan Harald fick två rostbiff eftersom de bara hade 2 sorter med kött. Dessa 3 + 1 öl + 1 snaps, 109 danska kronor, bra pris. Vi såg sedan att de hade mycket annan god mat så det får nog bli en annan gång.



När vi kom ut från Hyacint var det mörkt ute och vi gick mot färjan hemåt, mätta och lite trötta med hemlängtan.



Harald är nöjd med sin dag och det är jag så glad för. Vi hade en riktig nostalgitripp och hade roligt.


När vi kom hem hade barnbarnet Jonathan lagt mandelmusslor och grädde utanför vår ytterdörr, det blev en fin avslutning på detta frosseri!

7 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag ni måste ha haft och Harald blev ju rejält firad av dig. Förstår att ni var rejält trötta när ni kom hem efter allt det ni stoppat i er och ovanpå det Jonathans fina överraskning blev ju toppen på allt. Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det hade vi verkligen, jag tänkte att jag fick verkligen försöka göra något roligt för honom när han nu inte fick något kalas! Kram

      Radera
  2. Det var ju en fin dag du bjöd på..så härligt allt ser ut....Kram Gunnel

    SvaraRadera
  3. En riktig MYYYSDAG!!! Underbart!! Och jag njuter och glädjs med er båda!! Fina Ni!! ♥️♥️♥️ Grattis igen Harald och stor kram till er!!

    SvaraRadera