Translate

tisdag 27 juni 2017

Tromsö

Det blev ingen midnattssol uppe på Nordkapp inatt. Jag tog en promenad vid halv tio och höll på att frysa ihjäl och gå vilse. Det var fullständigt noll sikt och det blåste så hela bilen skakade. Det var nästan lite obehagligt och jag började oroa mig för hur vi skulle ta oss ner. Det var ju rätt onödigt egentligen, det var bara att försöka sova och hoppas på det bästa. Imorse var det lite bättre sikt och vinden hade avtagit en aning. Vi kom iväg tidigt, vi ville bara komma ner igen, så kändes det då. 




Det blev bättre och bättre när vi kom neråt.


Här var campingen där vi låg första natten.

Vi körde utan något bestämt mål och kom på oerhört vackra vägar, upp och ner, från inga träd alls till grön växtlighet och hela tiden kantad av höga berg och mycket snö. Nu är vi jäkligt trötta på snö och vill ha sommar! Det är ju bara att köra på söderut nu, men vi ska inte missa något när vi är häruppe. 





Vi stannade för att dricka upp det sista av morgonkaffet och jag tog en liten vandring ner till en stor fors som vi följt ett bra tag.



Över forsen hittade jag en hängbro, jag vågade inte gå ut på den.





Vi ville till Tromsö, men hade inte tänkt köra hela vägen idag, men så blev det. Vi är ju, som alla vet, inte särskilt bra på att planera utan bara kastar oss iväg. 



Här stannade vi och jag tog mig en titt utan att köpa något.










Harald hade lagt in Tromsö i gps:en och plötsligt ville den att vi skulle köra på en färja. Jaha, då gör vi väl det, kostar ingenting trodde Harald, men det gjorde det. Dessutom behövde vi åka en färja till om det skulle vara någon vinning med det. Ja, jösses, vi ska nog stanna hemma i Höganäs. 






Vi hittade inget bra ställe att stå på, prövade några, men körde vidare. Var skulle vi då stå i Tromsö? Vi brukar ju alltid hitta någon parkering tänkte vi, men det är ju en stor stad, trångt och vi hittade inget. 




Då får vi ta campingen som ligger lite i utkanten och körde dit. Fullbokat!!! Efter en del tjat på personalen där tipsade hon oss om en parkering i stan där vi kunde stå. Tillbaka över bron för tredje gången och hittade till den parkeringen som kostade 22 nkr/tim dygnet runt. Jag löste en biljett för 100 och tänkte det räcker väl, tänkte alltså inte klart. Det var sent, vi hade kört 54 mil och vi var hungriga även om vi ätit några mackor under färder. När vi åt, ikväll blev det bara blodkorv och lingon, kom jag på att jag bara löst till halv ett inatt. Harald gick för att kolla parkeringen mitt emot och där kostade det också 22 nkr/tim men bara 8-17! Nu har vi flyttat oss dit och får ställa klockan och lösa ny biljett. Vi vill ju iallafall se lite av stan innan vi åker härifrån. Nu är vi kinkiga och irriterade, men det blir nog bra igen.

6 kommentarer:

  1. Vinter och blodkorv ... haha .... ni väljer alltid annorlunda än alla andra😱😎❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, suck, har ju aldrig liksom följt strömmen..... Kram

      Radera
  2. Det blir inte alktid som man tänkt. Hoppas det blir bättre imorgon! Kram

    SvaraRadera
  3. Haha!! Ja förlåt , jag kan inte låta bli att skratta lite åt eländet, ni är för härliga ❤️ Det här kommer ni skratta åt om några dagar om inte redan nu. Är så glad att jag får följa med på era äventyr! Kram❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är alltid roligt efteråt oavsett och vi klarar ju oftast allt i slutändan haha! Tack för din alltid härliga uppmuntran Anna! Kram

      Radera