Translate

torsdag 16 mars 2017

Marinerad kyckling

En middag idag som är värd att lägga ut receptet på. Det är ett gammalt recept från min egen receptbok, men det var längesedan jag gjorde den. ICA har extrapris på grillad kyckling denna veckan  så jag passade på.


Marinerad kyckling
Bena ur en grillad kyckling och lägg i en marinad bestående av saften av en 1 citron och äkta kinesisk soja. Jag tar lite soja åt gången och smakar av så det blir lagom. Låt kycklingen ligga i marinaden i ca 4 timmar, står så, men behövs inte så länge om man har ont om tid. Lägg alltihop i en ugnsform och häll över grädde så att det precis täcker kycklingen. Krydda med någon form av grillkrydda. Grädda i ugn ca 20 minuter i 200 grader. 
Jag serverade med pressad potatis och en sallad. Det är riktigt gott och lättlagat.

3 kommentarer:

  1. Är det den svarta jag åt som barn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh nu påminde du mig om den rätten, det är inte denna. Plötsligt mindes jag den och precis hur den smakar, men jag har inte receptet kvar. Jag måste nog försöka rekonstruera den.

      Radera