Translate

torsdag 18 augusti 2016

Liten utflyktsdag

Igår fick jag med mig Harald på en cykeltur! Jag hade missat en orienteringskontroll i ett område nära Ingelsträde och kunde locka med ett besök på ett nytt ställe som flyttat från Göteborg till Kullabygden. La Maison Francaise, en gård med franska varor, matservering och fikaställe.



Mycket väl värt ett besök.



Ett riktigt fint ställe.






Vi fikade och valde att sitta på gården eftersom det var enda stället som det inte blåste på. Annars finns det en stor trädgård att sitta i också. Vi hade det gott i solen och njöt av fikat.


Jag åt en fransk äppelkaka och en liten "kaka" som jag tyvärr glömt vad det heter, det var gott. Harald åt en citronpaj som var en aning för söt (tom för honom haha).



Jag fick sällskap i mitt kaffe!



Våra cyklar på gården.


På hemvägen stannade vi till och tittade på denna minnessten som är upprest till minne av ca 300 offer för pesten under 1700 talet och som begravdes här.

Vi fortsatte vårt söliga beteende denna dag med att gå ner till kiosken vid badet och åt mat. Det var fint väder trots blåsten och jag har länge velat smaka deras Fish and chips.


Harald åt deras schnitzel och jag som sagt, Fish and chips. Det var den godaste jag ätit tror jag, mycket fisk och lite fritering. Det blir nog fler gånger, 55 kronor, inte så farligt.




Det var rätt mycket folk härnere idag, första skoldagen och många barn hade slutat vid denna tiden och tog tillvara det fina vädret. På denna bilden ser det dock rätt tomt ut.


Vi gick in om och kollade den nya utökade restaurangen Tokyo Sushi. Så fint det har blivit, fotot ger inte riktigt rättvisa. Dit måste vi gå en dag. Ägaren berättade att de ska även utöka med smårätter och fikamöjligheter.

10 kommentarer:

  1. Alltså, finns det hur mycket fint som helst därnere hos er? Jag blir lite avis men är så glad att du tar mig med såhär och visar :) Då får jag ju också hänga med på ett litet hörn iallafall :) Dessutom lyckas ni ju få bra med motion. Synd att inte det smittar genom datorn till mig ;) Ha en bra dag min vän! Kram Anna <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det här hos oss, hur mycket som helst, vi är bra lite dåliga på att ta vara på allt nära. Det blir svårt att välja var vi ska fika när du kommer och besöker oss haha! Kram

      Radera
  2. Jag hänger med på Annas kommentar, och fast jag bor här nere så är jag tacksam för allt du fotar och visar oss..eftersom jag inte är så aktiv som du..hahaha :)Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är så roligt när bloggen uppskattas! Kram

      Radera
  3. Jag hänger också på Annas kommentar och sedan Gunnels. Du ger oss så många tips att titta på och då även med foto som gör det ännu mer lockande. Jag skall också vara lat en dag och då skall jag prova deras Fish and chips så tack för infon hur det smakade och priset är ju perfekt. Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det glädjer mig som jag sa. Ja gör det Ulla, några steg ner bara och du kan ta med hem om du vill. Kram

      Radera
  4. Ett häftigt ställe ... får jag nog också ta mig ut till en dag💛

    SvaraRadera
  5. Dit vill jag också & fika☕️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du och Mia brukar ju vara bra på det! Kör dit tillsammans!

      Radera