onsdag 27 juli 2016

Grebbestad

Måndag morgon och den sista riktigt fina dagen för denna perioden.

Frukosten serveras!

Vi körde för att hitta ett nytt ställe och det var inte det lättaste, fullt överallt, jag ringde några campingplatser, men tyvärr fullt. Jag blev lite desperat till slut, men vi bestämde oss för att ändå köra till Edsviks camping där Haralds bror Lasse och familje skulle hyra stuga från denna dag. Vi kunde stå på parkeringsplatsen utanför campingen mot en parkeringsavgift på 50 kr. Verkligen inte den bästa platsen, vi kunde inte ta ut våra stolar och bord, men det fick ju gå ändå. Vi promenerade ner till badplatsen som är fin med hopptorn och hade det skönt några timmar.

Paus med spel.

Senare tog Harald med grillen till Lasse och vi samlades där och åt gemensam middag. Vi grillade fläskytterfilé som jag lagt i marinad och jag kokte potatis i Bosse som vi tog med oss tillsammans med sallad. Vädret hade förändrats under sena eftermiddagen och började regna. Först dukade vi inomhus i deras lilla stuga, sedan ändrade vi oss och flyttade ut på altanen, hann precis äta så började regnet igen och vi fick flytta in. En trevlig kväll hade vi iallafall.

Under natten kom ett rejält åskväder och skyfall och jag kan säga, att det hörs i en husbil. Ja, så fick Ebba och Wille vara med om det också!
Vi fick erfara att det blev lite trängre med fyra personer på morgonen när vi skulle ha frukost, vi var tvungna att få upp sängen innan vi kunde duka fram frukosten inne i bilen. Det har gått så bra med barnen, de har stigit upp tidigt varje morgon utan knyst och så även denna dag så det blev inga problem.

Min utsikt!

Under tisdagen hade vi planerat att få åka med Lasse ut med deras båt. De hade precis fått den i sjön så det var först lite pyssel, men sedan åkte vi ut med Lasse innan han hämtade resten av sin familj. Vi åkte till Lökholmen, det blåste lite så det var skvättigt, men jösses vad roligt och härligt. Vi hade lite lunchfika med oss, badade och kollade runt lite på ön.
Precis innan vi skulle hemåt igen kom hästarna, det är mycket hästar som går omkring helt fritt på ön och dom är så fina.

Dannholmen och Ingrid Bergmans hus.

Wille sprang omkring och försökte få med hästarna på selfie!

Tillbaka i Bosse körde vi iväg, hade bestämt att hinna titta på hällristningarna i Tanumshede. Där finns också ett fantastiskt museum, Vitlycke museum och hela området som är ett Världsarv. Fantastiskt att se även om vi inte riktigt orkade allt. En bra avslutning med kultur precis som vi började med.

När vi tittat klart bestämde vi oss för att ställa oss på campingen som finns alldeles intill. Det var skönt, vi fick tillgång till el och alla kunde ladda allt haha! Vi kunde duscha och jag bakade en kladdkaka i ugnsformen som fungerar på gaslågan. Vi åt kyckling och pasta, jag hade köpt färdigskuren salladskyckling som jag stekte med en pastasås, det funkade.
Imorse åt vi en sista frukost tillsammans ute i solen innan det kom en regnskur. Ebba packade och gjorde iordning och vi skötte allt det där med tankning och tömning innan vi gav oss iväg.

Till Sportshoppen utanför Grebbestad hade vi lovat barnen. Jag tyckte inte det var något speciellt, massor av märkeskläder och väldigt dyrt. Dit kom föräldrarna, Joel och Petra och vi körde tillsammans till Fjällbacka Golfklubbs restaurang och åt lunch tillsammans innan vi vinkade av Ebba och Wille. Det har varit enormt roligt och nu känns det så tyst och tomt i Bosse.

Vi körde tillbaka till Edsviks Camping och står nu på en liten grusplan utanför. Vi har städat och sedan somnade vi båda två haha!