Translate

tisdag 19 juli 2016

Falkenberg och Göteborg

Äntligen dags att köra premiärturen med Bosse och det gick överlag bra, med några små missöden. Vi får räkna med lite nybörjarmissar, haha. Vi tankade vatten hos sonen Joel och även Petra fick en titt i bilen. På torsdag ska vi ta emot barnbarnen Ebba och Wille i Göteborg, de är så nyfikna på att hänga med några dagar och det är ju så himla roligt. Vi får några dagar på oss att hitta rutinerna innan dess. 



Efter dieseltankning körde vi till Hymer i Ängelholm där vi köpte bilen för att få hjälp med några saker. Det fick vi på detta trevlig ställe, inget problem med något verkar det som. Nöjda fortsatte vi, vi behövde inte frysa, inte hålla i oss och vi bara mös. Vi valde bort motorväg på programmet vi använder och kom på den gamla fina vägen med en underbar natur. 


Vi stannade vid Lagan vid Laholm för att fika. Då upptäckte vi att det rann vatten från bilen i en strid ström och Harald fick försöka kom in i förrådet bland alla grejor och försöka hitta det. Det var varmvattenberedaren som inte hade stängda kranar och vi blev av med en stor del av vattnet vi tankat. Men, som vi njöt av fikat sedan, så härligt att bara kunna stanna sådär.

Fikautsikt



Ojdå!


Liten ångbåt som kör på tur i Lagan.


Att hitta ställplatsen i Falkenberg blev lite problem, det visade sig att vi hade olika ställplatser i våra huvuden, men nu har vi lärt oss att kolla det ordentligt med varandra innan. Till slut kom vi iallafall på plats. Gästhamnen i Falkenberg såklart, vi måste ha en mjuk övergång. 


Vädret var kallt och vi var så nöjda med att slippa gå ut i havet. Här har vi kommit in flera gånger efter dåligt väder till havs.



Och här står vi nu.

En promenad och jag lånade en cykel som fanns och cyklade till stan som var en bit. När jag varit inne i en butik och skulle cykla vidare upptäckte jag att jag lämnat cykelnyckeln i en kofta i bilen. Jag blev helt galen på mig själv, varför funkar ingenting nuförtiden? Jag började gå tillbaka och Harald mötte mig på halva vägen med nyckeln. Ja, allt är som det brukar när vi är ute.


Det är många fina hus i Falkenberg.


Här möttes vi lite symboliskt mitt på bron!




Matlagningen på kvällen gick bra och även disken, det funkar bara jag tar allt i rätt ordning. TV:n fungerar också! 


Matlagning


Solen har precis gått ner.

Hur gick det då med första natten i Bosse? Ja Harald sov som en stock, men jag lite sådär, för trångt, fel täcke, för varmt och lite av varje. Men inatt provar vi annat.
När vi ätit frukost på morgonen idag var inte klockan särskilt mycket. Vi skrattade eftersom vi alltid måste gå iväg tidigt med segelbåten för att hinna fram och vad gör vi nu? Vi tog god tid på oss och sedan körde vi. Hem till bror Johan med fru Karina i Askim skulle vi, tänkte först bara fika, men de hade förberett mat och hade planerat en liten båttur och det tog vi gärna emot.


Vi tog middagen med oss och åkte ner till deras båt.


Det är så vackert att gå ut från hamnen och det är skärgård. Det var varmt och skönt även om det var en lite isig vind.



Bröderna


Jag njuter.


Johan och jag badade, inte så värst varmt 16 grader, men skönt och friskt.





Vi åt en makalöst god och härlig middag ombord när vi låg för ankare med en underbar utsikt.


När vi drog upp ankaret och skulle gå tillbaka hade vajern till gasreglaget gått sönder! Som tur var hade vi inte långt och kunde ta oss fram på tomgång. Jag vet inte om någon vågar ta oss med ut på tur hahaha!

Nu står vi på deras tomt inatt så ser vi hur det går! Fortsättning följer!

5 kommentarer:

  1. Det verkar gå bra😱. Även jag har badat i dag, flera gånger. På Kvick var det 17 grader ... lite kallare än i Turkiet där det var närmre 30 grader i havet ...

    SvaraRadera
  2. Alltså det är så härligt att höra och få vara med💚 Trots små missöden verkar ju allt hå som en dans!! Njuter med er på avstånd !!! Hoppas du trimmat in täcket nu till i natt 😜 Vi hörs vidare!! Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Tack för den glada rapporten..så härligt att ni fått lite av båda världar ..land och hav Gunnel

    SvaraRadera
  4. Ha en fortsatt härlig tur och som Gunnel skriver ni får lite av båda land och hav och det kan ju inte bli bättre! Kramar.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera