Translate

lördag 5 december 2015

Vänner

Ja jag är inte heldäckad av min förkylning, men nästan idag faktiskt. Igår tog jag det jättelugnt, scrappade och hade det bara skönt. Jag fick besök av vännen Margareta på en fikastund, roligt. Hon fick såklart adventskalenderpresenten.


På kvällen var vi hembjudna till goda vänner tillsammans med två andra par och det var så trevligt. Vi var inte hemma förrän ett bra tag över midnatt och då mådde jag inte så bra, men får ju skylla mig själv där.


Jag upprepar den lilla asken som jag gjorde några av förra julen. Den är lätt att göra och dekorera också några tags i banden som inte syns så bra här. Jag fyllde den med en påse Twist, det blir så bra att ha med sig till värdparet. Beskrivning finns på Scraphusets blogg.


Adventsmyset var uppdukad när vi kom med familjens farmors virkade duk, den var så vacker och pysslig i juletiden.


En massa läckerbitar kom fram, såå gott alltihop. En rolig sak var nyponet på en av pastejerna. Dom var plockade på en ö i Bohuslän och kokt, vad det var gott, det har jag aldrig tänkt på att göra. Vi fick smaka julens olika glögg, bl a årets med ingefära, den var god.



Sedan fick vi en viltpaj med både älg och rådjur (om jag minns rätt) med en härlig sallad med de vackra granatäppelkärnorna. Den var också kryddad med julkryddor. Så gott, vad det är roligt att bli bjuden på god mat.


Här måste jag bara visa de vackra tallrikarna, har aldrig sett dessa förr, lite Carl Larsson känsla.


Lite suddig bild på efterrätten som var en mandelbotten med saffranscheesecake, ah, men så gott!


Värden och värdinnan, Tommy och Bitte som hade ordnat allt detta så bra. En perfekt mix av personer som har olika kopplingar till varandra och ett gemensamt intresse, segling. Tommy och Bitte har dock precis fått sålt sin båt och är husbilsägare sedan ett par år tillbaka så det kanske blir ett nytt gemensamt intresse, vem vet?



Harald och Lasse


Christer


Bitte och Karin


Harald och Erika som har en barndom tillsammans i Fjällbacka.
Tusen tack för en riktigt trevlig kväll.

Igår gjorde jag en layout till Lasting Memories. De har nytt tema denna månaden och den första handlar om vår bostad. 
crap about your home or someone else's home or any home in general. .
Or switch: Scrap about your home during the Holidays. Seeing Christmas lights would work.

Det är så roligt med dessa teman tycker jag. Jag vann en gästdesignerplats i november och i januari blir det min tur där, ska bli kul! Men nu är det december och jag har gjort min första tolkning.

Jag skar ut en bit av en vit CS och satte dit et mönsterpapper från Panduro och fick lite, vad heter det? Tredimensionell känsla. Jag såg det någonstans och tyckte det passade här. Lite glitter och mist och en del texter och dekorationer. Sedan har jag för ovanlighetens skull skrivit själv också. Denna är en historia om vårt båtboende, det är ett gammalt foto på vår tidigare båt Aurora som ligger så fint i Norra hamnen i Helsingborg med flaggspel uppe också de flotta höghusen som kontrast bakom. Vi bodde i Aurora under drygt 7 års tid, mellan 1999 och 2007 för att spara pengar till vår långsegling, men även för att vi ville det. De åren var så härliga med mycket glädje och vi var så målinriktade. Det är konstigt med det, nu kan jag inte ens tänka tanken på att bo i båt igen och då var det inte konstigt alls även om många tyckte vi var knäppa.

8 kommentarer:

  1. Vilken mysig middag ni varit på !! Mumsig också :-) Och den asken är fin, minns att du gjorde sådana förra året också...men dom ser så avancerade ut ju... En så läcker LO har du gjort !!
    Så effektfullt med det pappret "nedsänkt " massor med nya mysiga deraljer att upptäcka överallt. Och du har skrivit för hand , gillar massor! Fräscha färger och en härlig historia så värd att bevara! Allt har sin tid! Ha det gott och krya på dig ♡ Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, den där asken är busenkel att göra. Layouten blev inte riktigt som jag tänkte, konstigt, man har en bild i huvudet och det är inte alltid det stämmer. Men kul att göra iallafall. Kram

      Radera
  2. Min mor hon kan hon! Kul att det blev en lyckad kväll //Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Bitte och Tommy kan, fin kväll på alla sätt och vis, tack för kommentaren!

      Radera
  3. This is such a beautiful layout! I love the little tag and anchor - perfect little touches! Thanks so much for joining us at Lasting Memories!

    SvaraRadera
  4. Great page. Love the different techniques and embellishments. Thanks for sharing at Lasting Memories.

    SvaraRadera
  5. Fabulous take on the challenge....wow 7 years....amazing adventure! Thanks for playing along with Lasting Memories!

    SvaraRadera
  6. What a fabulous page! The elements are simply perfect for your layout! Way to go!

    SvaraRadera