Translate

söndag 27 december 2015

Mellandag

Ett förfärligt väder, det har vräkt ner regn hela dagen och alldeles grått. Kan bara bli bättre nu! Jag åkte till Väla och kom precis när de öppnade portarna och folk vällde in. Inte så farligt faktiskt, jag hade sett en jacka hos HM som jag var intresserad av och styrde  mig dit. Klockan 10.17 hade jag handlat jackan och ett par skor, vilket rekord! Jag var riktigt stolt över mig själv och körde hem utan att vara helt uttröttad. Dessutom inte helt ruinerad, 400 för jackan och 400 för skorna.



Jag hade tänkt göra så mycket idag, börja scrappa igen, baka lite till morgondagen då vi ska ha kaffekalas. Jag påbörjade dammsugare och sedan gick det mesta fel. Jag ville ha glutenfria dammsugare och hade frusit in en glutenfri kaka som jag skulle använda. Den blev liksom alldeles för lös och herregud vad kladdigt det blev innan jag fick utrullat degen i gladpack och in i frysen, det blev liksom ingen jämn rulle precis. Det var en jäkla tur att ingen såg detta bak. Därefter skulle jag göra mandelmassan och hade en äldre, men helt oöppnad "korv". Den var torr visade det sig och då skulle jag mixa den ihop med en nyare. Först blev jag oroad över mixern som började lukta eftersom det var sånt motstånd, jag blev skitirriterad och när jag skulle pilla bort mandelmassa från själva kniven råkade jag trycka till på knappen och den gick in i mitt pekfinger. Herre min gud säger jag bara, innan jag fick bort kniven och då höll jag på att svimma och fick lägga mig på golvet och vad ont det gjorde. När jag hämtat mig och stort plåster på var det dags att kavla ut mandelmassan. Hur lätt är det? Inte alls, men det gick och sedan skulle den där lösa fyllningen läggas på och mandelmassan skulle rullas ihop och då satt den fast i underlaget. Vid det laget hade sonen Fredrik kommit och han och Harald satt med vid bordet och drack kaffe. Det var enbart det som gjorde att jag inte fick en total brytning. ALDRIG ALDRIG mer att jag gör dammsugare! 


Dessutom ser dom inte kloka ut, förfärliga!
Det blev heller inte mer gjort denna dag. 

10 kommentarer:

  1. GUMMAN ♡ Det började ju jättebra iallafall med både snygg jacka och skor bara sådär! Bra jobbat! Men vilket elände för dig med bakningen!!! Inga fingrar i med kabeln i, har vi lärt oss nu!! :-) Men jag står fortfarande för att jag gärna skulle äta en eller flera av dom :-) Hoppas vädret blir bättre. Här är det rätt kallt nu och klart väder, - 9/-13. Men ingen snö... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja idag gäller det, lärdom nr 2, använd aldrig gammal mandelmassa! Såg nu imorse att det är kallt uppe hos dig, här är det plusgrader som vanligt. Kram

      Radera
  2. Jag brukar köpa färdigkavlad mandelmassa ... Haha, de är säkert goda! Sen får du verkligen inte,fibbla med kniven när kontakten är i😡. Ses imorgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där gick ju gränsen för mitt ekonomiska sinne, men den erfarenheten kunde bli dyrköpt. Kram

      Radera
  3. Det låter jobbigt. Hoppas fingret läker snart. Jag uppskattar att du bakar glutenfritt, men vet att det kan vara svårt. De är säkert goda. Ska bli spännande att smaka imorgon. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag fasar det är nämligen lite hårda smulor kvar i mandelmassan! Men, några fler kakor blir det ju. Kram

      Radera
  4. Hahaha...du är för rolig, eller rättare sagt du skriver så roligt, jag kan både se och höra dig...hahaha...men jag tyckte dammsugarna såg goda ut och så var dom jättesöta..hahaha......Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jättesöta...... jo förresten det är dom, jag skojade och sa att jag gjort dom särskilt till diabetikerna i familjen! Kram

      Radera
  5. Hualigen! Jag trodde jag skulle dö när jag läste om kniven och ditt finger... hoppas det läker fint så att du kan komma igång med pysslandet... och bakningen... igen. Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plåster på och ev en Ipren så går det bra igen, tack! Kram

      Radera