tisdag 4 augusti 2015

Fjällbacka igen

På lördagkvällen åt vi en god middag hos Arne och Lilian och firade barnbarnet Benjamins 11:e födelsedag. En trevlig och mysig kväll som slutade med lite vattenstänk på vägen tillbaka med jollen.

Köttfärsbiffar som legat i marinad, 1 dl olja, 1 dl vitvinsvinäger, 1 dl kinesisk soja, det är gott.

Det blåste mycket igen och vi låg inte så bra så på söndagsmorgonen efter frukosten flyttade vi oss in till en brygga i Fjällbacka. När vi skulle lägga till vid flytbryggan insåg jag att jag inte skulle hoppa och sa det till Johan som också stod beredd. ”Jag kan inte heller hoppa” sa han då och jag meddelade detta vidare till Harald som stod vid rodret och han suckade djupt. Precis då kom en man springande på bryggan och hjälpte oss att lägga till, det är en av de bästa sakerna med segling, alla hjälper varandra! Han tog god tid på sig för det var lite besvärligt med vinden och vi tackade honom. Då sa han att de var ute efter precis en sådan båt som vi har. ”Ska du köpa den?” säger då Harald helt spontant, haha. Det slutade med att hela familjen kom ombord och tittade för de hade hittills bara tittat på denna modell på nätet. Vi har bytt telefonnr, man vet aldrig, husbilen avancerar…..
Vid bryggan får man el och vatten och jag städade nere i båten, medan Harald senare tvättade utvändigt. Harald och Johan tog en promenad i byn också blev det den årliga titten på barndomshemmet och snack med alla kändisar och, icke att förglömma, den årliga Halv special hos Akkes kiosk. I år var korven en besvikelse så han är kanske botad. Johan mönstrade av och återvände till Göteborg. Jag blev lite uttråkad och bestämde mig för kryckan och en promenad till byn, vi ligger så man måste gå en lång runda runt hela hamnen för att ta sig dit. Det gick med stort besvär och jag hoppades bli hämtad tillbaka med jollen. Så blev det inte och jag var faktiskt riktigt ledsen innan jag var tillbaka i båten igen, vad jag är urless på detta. Senare på kvällen jollade vi över till Arne och Lilian för kvällskaffe och en nybakad muffins.

Det är många fina hus i Fjällbacka

Bryggan, där är alltid fullt med folk

Fjällbacka i kvällsljus

Måndagfm gick vi för motor ut till Gluppöbassängen. Mulet väder fast vi trott sol och som tidigare en iskall vind. Jag dörjade makrill och fick rätt snabbt två st sedan fick det vara, skall ju äta dom också. Det börjar bli färre båtar här nu och när vi kom var två Kryssarklubbsbojar lediga så vi tog glatt en sådan. Vi njöt faktiskt riktigt mycket av att ligga här denna dag, tyst och lugnt. Arne och familjen kom med deras snipa till den lilla stranden som vi kallar gröna fläcken och vi anslöt. Det blev lite dramatik idag, Jacob fick en brännmanettråd i ett öga och det gör ont. Lite oroliga blev vi också över ögat, men efter en del telefonsamtal fick vi veta att det ska sköljas i saltvatten och inte sötvatten och så småningom gick smärtan tillbaka och dom slapp åka till akuten. Harald ville ha Jacob upp i vår mast högst upp för att spraya på vindmätaren som inte vill fungera. Jäkla påhitt tycker jag, gillar det inte alls, men det skulle göras! Det gick bra och han skötte det med den äran.

Fjällbacka

Lotsutkiken på Dyngö

Bojflaggan sätts upp

Mina makriller

Filéad och klar, lite misshandlad av mig.

Lilian visar Benjamin hur man rensar makrill som han fångat.

Stolt fiskare

Kom inte hit med fisklukt!!!!

Jacob har ont i ögat.

Fiske på gröna fläcken.

Jacob är uppe i masten.

Nere igen.

Jag fick äntligen tag på ortopeden i Höganäs på em efter hans 4 veckors semester. ”Jo, en meniskskada, en stor faktiskt och även en broskskada”  Jaha, ja jag har ju skitont i hela benet och det är svullet sa jag. ”Ja, du får opereras, jag skickar en remiss nu” Tack så jäkla mycket, synd bara att jag fått vänta hela sommaren, har haft ont nu i 3 månader (det sa jag inte). Jag hoppas verkligen att jag kan skönja slutet på detta nu, men först ska vi ta oss hem.

Vi hade en skön kväll och får man bara en sådan kväll så är vi lyckliga över att ha båt, denna kväll hade inte husbil så höga odds.

Idag hoppades vi på en fin morgon, men vaknade till regn och helgrått igen. Det kändes inte roligt att vara kvar så vi gick in till Fjällbacka igen. Egentligen vill vi helst hem nu, men har bestämt att börja gå söderut igen på torsdag morgon.