Translate

fredag 3 juli 2015

Segling

För att vara på säkra sidan så flyttade vi ner i båten igårkväll, det blåste mycket, men vi hoppades på avgång ändå på morgonen.


Fullmåne och solnedgång i Höganäs hamn


Idag fick vi en riktigt härlig segling till Hundested i Danmark, 29 distans, 5,5 timmar. Det var stundtals något för mycket vind, men det var ingen sjö så det var bara att dra in lite på seglen.


Hela norra Själlands kust är en enda lång sandstrand, man hör inte så mycket talas om den, kanske för att det bara är små byar och badorter.


En gammal Folkbåt med nr 7 i seglet, det ser man inte så ofta längre.


Vi bestämde oss för att gå till Hundested, det ångrade vi dock lite, det var havnefest och ett herrans väsen, inte vår grej precis. Men, vi har inte varit här på väldigt många år så det var ändå roligt att komma hit.


I hamnen är det byggt stora hantverkshus där det tillverkas bruksföremål och möbler och man kan se tillverkningen. Snyggt och trevligt.


Där fanns så vackert glas så jag blev helt tagen, synd bara att inte plånboken passar.





Jag använde min krycka idag och det går mycket bättre att gå även om det går alldeles för långsamt för mig. Jag börjar bli riktigt irriterad när jag tänker på mitt knä, igår fick jag brev att remissen kommit in för magnetröntgen, men de hade så lång väntetid och kunde inte ge mig någon tid nu. Blir besvären värre så gå till din läkare stod det. Va fan, de kan ju inte göra något åt det! Bara för att jag inte har någon privat sjukförsäkring eller är fotbollsspelare ska jag då inte få behandling? Nej, skit i pensionärerna, dom kan gå där och ha ont och bli tjocka! Nu retar jag upp mig!


Efter den långsamma promenaden åt vi middag i båten, Harald hade gjort en chili con carne som vi hade med oss och det var så gott. En jätteskön kväll bortsett från ett segt internet och oväsen från tivolit här. 

Nu ser inte vindprognoserna så bra ut, det ska börja blåsa redan senare på söndag om det stämmer och vi vill inte riskera att fastna igen så vi seglar nog tillbaka mot Öresund igen imorgon.


Jag har läst ut en bok som var riktigt bra, det handlar om en kvinna som inte mådde psykiskt bra efter en förlossning med depressioner och panikångest. Många insikter om hur en människa kan må och få konsekvenser av hur hon blir behandlad. Lärorik på många sätt.

8 kommentarer:

  1. Härligt att höra att ni har det gott , förutom ditt knä då... Vackra foton då igen.... Och Harald är nyklippt och fin :) Hoppas ni kan segla som ni tänkt nu !! Ha det gott!! Kram Anna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Anna, vi har haft det bra även om det blev kort, kram

      Radera
  2. Ja, du, mamma, att vara stilla och vänta är inte din starka sida oavsett om det är knä eller vind, puss!

    SvaraRadera
  3. Ilska är bättre än att trilla ner och bli deppig, att du ska ta det med jämnmod är väl inte aktuellt..så fortsätt att irritera dig på pensionärsdiskrimineringen (som ju finns, för var finns vi i alla fina tal) Ni ser annars ut att ha det skönt önskar er fortsatt härlig segling..kram Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det ju Gunnel, men den där ilskan har trappats av under åren. Skönt att plocka fram den ibland, kram

      Radera
  4. Har du undersökt möjligheterna att komma till ett annat landsting som har kortare köer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska göra det imorgon, träffade en person idag som hade blivit opererad på två veckor!

      Radera