torsdag 11 juni 2015

Motorhaveri i Nivå

Jojo, seglarlivet eller? Men jag börjar innan vi hade en aning om rubriken här.

Under onsdagen blev det dags igen för lite segling så får vi se hur länge det blir denna gången. Vi har tappat lite fokus på långsegling eller är det så att om vi inte ska ut på riktiga äventyr så blir vi lite bekväma. Jag menar, att segla runt i Öresund, hur upphetsande är det, även om det är vackert. Alltid när vi kommit hem från långa seglingar säger vi till varandra, såå vackert här är…… Vi har seglarvänner som nästan aldrig seglar här hemma, bara rustar för att komma iväg igen, framförallt är det klimatet som gör det och det förstår jag till fullo.

När vi var klara med all nerpackning, lämnat cyklar och bil hemma så linkade jag ner. Jag linkade verkligen och trodde knappt att jag skulle kunna ta mig ner, konstigt att det är så olika dag för dag. Jag blev så glad när jag såg vad som mötte mig när jag kom ner till bryggan, där satt Hanna med barnbarnsbarnen Alva och Alice, de hade brett ut filten och väntade på oss.

Kvickbadet i Höganäs från sin bästa sida.

Höganäs - Nivå, 20 distans, 4,5 timmar
Vi fick genast ändra våra planer på att gå NV mot Isefjorden, vinden rakt i näsan, så vi seglade ner i sundet. En frisk byig vind upp till 9-10 m/s så stundtals blev det lite obekvämt, men solen lyste och det var riktigt härligt. Det värsta som hände var att vår navigationsdatorn föll med ett brak i durken, men den klarade sig! Vi hade en kraftig motström och gick över till danska sidan där man kan segla nära kusten för att slippa lite av strömmen.

Vi kommer snart igen......

Det var många badande på danska sidan denna dag.

Det är många fina huse vattennära på danska sidan, visserligen lite lugnare vindar där, men vad händer om det blir en vattenhöjning undrar jag.

Kronborgs slott i Helsingör

Nivå är en fin hamn som ligger med mycket grönska omkring och här finns mycket vattensportsanläggningar. Själva byn ligger en bit upp och den besökte vi inte denna gången. Man kan låna cyklar gratis annars.

Danskarna seglar hejvilt även inne i hamnen och det var stundtals lite kaotiskt när många skulle ut till en kappsegling.

Vi tog det lugnt och grillade biffar till middagen på vår gasolgrill.

Vi gjorde några favoriter
Blanda 1 dl olja, 1 dl vitvinsvinäger och 1 dl soja och bara gör färsbiffar utan något och lägg i blandningen. Låt de ligga minst någon timme och marineras och sedan gilla. Dom blir fantastiskt goda! Till det potatis, en valfri kryddad crème fraichsås och en blandning med coleslawen.

En fin solnedgång och en fin kväll och vi satt ute med kaffe och lite spel.

En nöjd kapten så långt.

En layout har jag ju på lager så det blir En liten butiks månadsutmaning, http://enlitenbutik.blogspot.se/2015/06/manadstavling-i-juni-skiss-med-en-twist.html Skissen, födelsedagstema, något turkos och något glitter, en del att tänka på.

Vit cardstock, färgstänk, mönsterpapper från olika tillverkare, några födelsedagskort där min skrivmaskin fick jobba lite, samt glitter som får symbolisera vattenstänk. Det blir en födelsedagslayout till min kusin Gun och fotot är taget när dom seglade med oss i Joniska havet i Grekland 1997. Nu ser du den antagligen Gun så det blir ingen överraskning.

Nu är det idag och vi planerade gå ner till Köpenhamn för att vinka av våra vänner Micke och Ann-Marie som inlett sin nästa stora långsegling. Vi gjorde allt klart och skulle bara starta motorn. "Vad det luktar diesel" sa jag, "ja det hörs konstigt" sa Harald, "det luktar bränt" sa jag, "stäng motorn" skrek Harald! Han konstaterade att det är något med att den ena spridaren har hoppat av eller lossnat vad han kan se. Inget som kan göras själv utan han började letandet efter en mekaniker. Jag bestämde mig efter ett tag att ge mig ut och leta internet istället för att sitta och deppa. Har jag hamnat i ett u-land eller? Hamnkapten hade satt en lapp att han var ute och jag frågade på restaurangen efter wifi, nä de fick inte låna ut den. Jag fick sätta mig och vänta på hamnkapten för att få en cykel. "Har du en karta över byn" undrade jag och "finns det wifi någonstans?" Han såg helt frågande ut, jo en karta hade han ju på väggen. Och kanske det fanns internettillgång på Biblioteket i byn. Jag cyklade iväg, en vacker väg i grönskan och kom till Biblioteket. Där blev det svårt, jag ville komma in på min dator ju och herregud så svårt, men efter mycket om och men lyckades jag få det. Dom förstår inte ens när jag pratar svenska trots att jag förstår dom (allt utom siffror). Nu sitter jag här på Biblioteket och det känns som när vi var ute och seglade 2008 då vi letade wifi överallt. Det har ju gått 7 år sedan dess, vad håller dom på med, danskarna?
Nu är det inte kul, jag får se vad som händer när jag kommer tillbaka till Harald och båten. Vi funderar starkt på ett annat liv.

1. Jag ser fram emot min födelsedag. Jättefin och fina minnen från den resan. Så tråkigt för er med motorstrul, men hoppas det reder sig snart. Ni har varit med om värre.... KRAM

1. Tack Gun, hoppas att allt är väl med dig och hoppas det går bra i veckan som kommer. Ja det är roliga minnen från Levkas haha! Stor kram

2. Hej!
    Det verkar som om ni inte ska ut och segla i år. Något håller er tillbaka. Tråkigt med allt strul. Hoppas det ordnar sig till slut.
    Torsten

1. Det gör det alltid Torsten och efteråt kan man skratta åt eländet. Det var det året vi var i Nivå på semester!

3. Hoppas det inte är jag som håller er tillbaka för jag unnar er faktiskt att få ut och segla även om det blir aningen tomt utan dina rappa kommentarer ;) Hoppas det löst sig nu med motorn!! Ur mysig LO du har gjort, den är lite klurig faktiskt.... En så läcker skrivmaskin du satt dit :) och glittret har du löst galant.... som alltid går du före och visar vägen :) Vilka härliga sommriga ilder du bjuder på, här har inte den riktiga sommarvärmen visat sig än. Ha det gott nu, du sover väl gott iallafall :) Kram Anna :)

1. Nej, inte vet jag vem det är, men någon tycker nog att vi har seglat nog, kanske är det jag själv haha! Sov till 9 idag så det kan man kalla sova gott! Kram

4. Hej! Ni får väl stanna i Nivå tills vinden vänder och ni kan segla hem....Så fick de göra förr i världen. Säkert min farfar som var skeppare och seglade ända till England i början av 1900-talet. Nivå verkar ju vara fint, så kan du träna din danska också! Ha det bra och ta det lugnt! Kram

1. Att segla på havet är inga problem, utan det är hamnarna som ju inte ser riktigt likadana ut som i början på 1900-talet. Hade inte mekanikern kommit igår så hade vi gjort så och hoppats på att det fungerade i hamn och att vi kunde kasta någon tamp någonstans utan att åka in i andra båtar och skada dom. Å andra sidan hade vi kanske inte fått tag på någon mekaniker hemma, han här i Nivå sa att det normalt är 3 veckors väntan, så vi ska vara glada vilket vi (jag) försöker vara. Harald har ju tålamod han.... Kram

5. Jättefin tolkning av min skiss, hoppas ni får ordning på motorn och kan fortsätta ert seglande.