Translate

fredag 5 juni 2015

Fredag

En skön fredag, härligt väder för studenterna som vi tittade på från balkongen. Jag har bytt ut min banner igen här ovan, jag störde mig så på den andra och denna känns bättre.
Först hälsade jag på kusin Gun som är hemma igen efter sin andra stora operation. Den har gått bra och nu håller vi tummarna för tillfriskning även om det krävs fler cellgiftsbehandlingar. Så roligt att det ändå går framåt och hon kämpar på.


Jag bakade några småkakor, tänkte mig att de skulle blir gula och blå sådär på studentdagen och Svenska flaggans dag imorgon. Nu blev det lite mer orange än gult, men goda är dom iallafall och lätta att baka.


Brysselkex
200 g smör
4 msk socker
2 tsk vaniljsocker
4 1/2 dl vetemjöl
Rör samman smör och socker. Tillsätt mjölet och arbeta ihop degen. Forma den till rullar av en femörings? storlek. Rulla dem i socker som färgats med karamellfärg. Lägg rullarna kallt, skär dem i skivor (jag stämplade dom med min kakstämpel) och lägg kakorna på plåt. Grädda i 175 grader ca 10 minuter.

Barnbarnen Amanda och Ebba kom för att titta på studenterna på vår balkong och vi fikade där tillsammans.


Det provvinkas!












Jag har som vanligt också en ny layout att visa. Idag är det en tolkning av senaste skissen hos My Creative Sketches, http://mycreativesketches.blogspot.se/2015/05/may-sketch.html



Bakgrundspappret är från Studio Callico och sedan lite blandade mönsterpapper några från My Minds Eye, några dekorationer och en flair. Foto på barnbarnet Wille från segling i april.

6 kommentarer:

  1. Mumsiga kakor!!! Du är driftig och tar dig för med så mycket :-) Det blev iallafall ganska så varmt här uppe i dag. En försmak av lite sommar. Men du ett så läckert bakgr. Papper på din fina LO!! Och så såna flairs igen , mysigt! Jag fick ihop ett djurmönstrat kort under dagen här. Sentimentalt med den allra sista utmaningen hos Allt om Scrap. Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att ni fått lite sommar också, här är det bättre, men ostadigt ändå, ömsom regn, ömsom sol. Tack, ja det pappret gillar jag, synd att jag bara hade ett, läckert ihop med det klarblå i fotona. Såg ju ditt fantastiska kort! Kram

      Radera
  2. Kul när du skriver en 5-örings storlek på rullarna. Vilken fin dag studenterna fick i går och nu snart halv tio så börjar det spricka upp igen, hoppas jag, och vi får kanske en lika fin dag i dag. Roligt att sitta/stå på första parkett när studenttåget drar förbi eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså när jag bakade läste jag femkrona, men när jag skulle skriva så stod det femöring, gammal upplaga av 7 sorters kakor! Kul! Ja vilken härlig studentdag det blev, roligt att titta även om vi inte hade någon student och om vi hade haft det så hade vi ju inte stått på balkongen så.....

      Radera
  3. Very Nice layout! Thanks for Playing at My Creative Sketches!

    SvaraRadera
  4. Great layout! Thanks for joining in the fun at My Creative Sketches!

    SvaraRadera