Translate

onsdag 15 april 2015

Börjar bli som vanligt

Nu börjar allt bli som vanligt igen och jag börjar trivas med mig själv. Det är fullt upp och det är så jag vill ha det även om många tycker att jag ska ta det lugnare. Jag tror ändå att jag har lärt mig lyssna lite mer på min kropp.
Som vanligt har jag gjort en layout, det är till Scraphusets månadstävling, http://scraphuset.blogspot.se/2015/04/april-manads-tavling.html  Denna månaden är det en skiss, en trevlig sådan.



Jag har använt vit cardstock med lite akvarellfärg och rotar bland mina papper vilket gör att det blir lite blandade gamla papper och dekorationer. Foto på barnbarnsbarnet Alice. 

En morgonpromenad i regnet idag.


Magnolian slår snart ut.


Jag hittade en läcker gammal Volvo PV med en sån där pälsfilt i baksätet fast den syns lite dåligt. En röd sådan hade Kalle, min exman när vi började umgås 1963.


Tulpanerna står i blom, tyvärr fick bilden inte riktig skärpa.


Det bästa av allt, kastanjen slår ut, det finns fina träd i Kaptenens Trädgård. Jag tittade in till Hanna och töserna Alva och Alice hade precis vaknat, de hade sovmorgon! Härligt att träffa dom en stund och jag lämnade Affärsvimplarna.



Mina söner ska flytta sin Snickerifirma och vi har en del saker där som vi måste ta hand om. Det passade bra idag och plötsligt hittade jag lite saker som jag inte riktigt visste var dom tagit vägen. Skönt att få gjort detta.



Harald har lagat middagar några dagar på rad och idag blev det Kalops som han gjorde igår. Han hade fått ett recept av sin syster Karin och det var enkelt och så väldigt gott så jag delar med mig av det. Harald tyckte det var bra att slippa steka köttet.


Kalops i ugn
500-600 g benfritt nötkött
2 msk vetemjöl
1 tsk salt
2 gula lökar
10 kryddpepparkorn
10 vitpepparkorn
1-2 lagerblad
2,5 dl vatten
2 tsk kinesisk soja
lite oxfond
2 tsk vinäger
Skär köttet i stora tärningar. Blanda mjöl och salt i en plastpåse. Lägg köttbitarna oh vänd dem så att de blir mjölade runtom. Skala lök oh morötter och skär i bitar. Lägg köttet och löken med pepparkorn, lagerblad i grytan. Slå över vatten och tillsätt soja, fond och vinäger. Lägg lock på grytan och sätt den i 200 graders ugnsvärme. Tillsätt morötterna efter 1 timme oh rör om i grytan. Låt stå ytterligare 1 timme. (När det är klart brukar jag stänga ugnen oh låta grytan stå kvar på eftervärmen en stund). Godast om man gör grytan dagen innan och värmer den i ugnen.

Onsdag idag och då måste det bli hembakat till Wille som kommer och spelar med Harald. Det blev tekakor som var jättegoda.


Jag passade också på att göra en sats musli till morgonfilen.



Wille lät sig väl smaka och spelar på bra.

Jag fick tillfälle att följa med dottern Mia på en Quizkväll på restaurang Glöd. Det var verkligen roligt, massor av folk, god mat och roliga frågor, 20 st. Vi placerade oss inte tyvärr, hade annars varit kul eftersom jag fick ta svärsonen Jonas plats. Nu har jag satt upp oss till nästa gång, men man får stå på väntelista så jag vet inte.


Vi träffades först hemma hos Mia, man är 4 personer som sitter vid ett bord och löser frågorna tillsammans som ett lag. Det är Jonas bror Niklas med fru Camilla.


Olika mat serveras dessa kvällar och ikväll var det Bakad potatis med en kycklingröra.


En jättetrevlig kväll, tack för att jag fick hänga med!












4 kommentarer:

  1. Underbar LO som alltid! Gillar färg kombon! Tänk vad roligt att du blev utvald hos My Creative Sketches! Du är verkligen så duktig och så värd det :-) KUL! Magnolia! Vackert och exotiskt för mig, ljuvligt! Den kalopsen ska jag nog testa, verkar praktiskt och ändå gott! Skönt att höra att du känner igen dig själv mer och mer! Ha en bra dag! :-) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja den färgkombon gillar jag också och tack för att du håller koll och meddelar mig, alltid roligt att bli utvald! Kram

      Radera
  2. Skönt att du tycker allt blir som vanligt. Jag har skrivit ut receptet på kalopsen då jag också tycker det är bra att slippa stå och steka. Efter din dag så verkar du vara i god form och håller tummarna att det fortsätter så. Vart går flytten av firman?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja prova den du också! Firman flyttar tvärs över gården till en mindre lokal, de gör lite ändringar nu och ska ha egna företag och dela på lokal och maskiner. Kalle har bestämt sig för att sluta i sommar och Joel har fått heltidsjobb på Räddningstjänsten, roligt för honom tycker jag.

      Radera