tisdag 27 januari 2015

Shoppingproblem och snorkling

Igårkväll kraschade hotellets internet och det blev ingen uppdatering. Då blir jag rätt sur faktiskt. Bortsett från det så vaknade jag på morgonen och fick en chock vid spegelinspektionen. Två stora påsar hängde på kinderna, jag har aldrig sett något tidigare i mitt ansikte. Värmen och fuktigheten kanske, troligen också tendenser till detta, tur jag har glasögon så det döljer lite.

Efter frukosten gick vi ner till stranden och blev stoppade strax innan vi kom fram av ett gäng damer som skulle sälja kläder och annat till oss. Jag köpte några byxor av en dam och hon frågade om vi ville snorkla. Jaaa sa jag och efter lite köpslående ringde hon efter en man som kom och hämtade oss med en traditionell balinesisk båt. Vi fick lova damerna att komma tillbaka till deras försäljning efter snorklingen (vi hoppades slippa). Vi åkte ut mot det stora revet och fick en jättefin snorkling, mannen gav oss bröd att mata fiskarna med och det var helt enormt, Vi verkligen omgavs av fiskar i fantastiska färger och kunde simma med dom så nära så dom bet oss emellanåt. Tyvärr var detta lite spontant så Harald hade inte med sig undervattenskameran, det var så kul att se honom helt omgiven av fiskar.

Vårt frukostrum

Äggen tillagas

Överallt ställs det ut dessa "gåvor" utanför butiker och restauranger. De skall blidka gudarna och ge givaren en bra dag med god tur och hålla borta "dom som finns under jorden".

Det byggs en hel del och det är kul att se byggnadsställningar av bamburör.

Vår båt som vi åkte i ut till revet.

När vi närmade oss land igen stod damtruppen och väntade till vår fasa, men inte överraskande precis. Nu startade en fullständig cirkus när alla drog i oss och blev avundsjuka när vi köpte något av någon annan. ”Chriiiiisteeeel” hörda jag Harald ropa och då stod han omgiven av damer med en skjorta på sig medan damerna försökte överrösta varandra med olika skjortor och T-shirt. Harald såg helt uppjagad ut och hade fasa i blicken, jag fick ett skrattanfall! Herregud, sedan förföljde några oss med sina varor, det mest otroliga vi varit med om i den vägen. Vi sätter inte en fot där fler gånger.

Eftersom det var helt omöjligt att freda sig blev det en del inköp och mycket prutande.

Tillbaka till ”vår” strand kom vår andra försäljare, Sussi oss tillmötes och fick oss att sätta oss med en kall Cola medan hon försökte sälja varor och tyckte också att Haralds tår inte såg bra ut (på kvällen klippte han tånaglarna, haha). Vi var rätt slut och bestämde oss för att gå tillbaka till hotellet där vi i lugn och ro intog solstolarna vid poolen.

Kvällspromenad för att äta middag, den valda restaurangen var väl lite sådär, men vi var nöjda ändå.

Först en GT på balkongen, vi får sitta lite innanför för att få lite aircondition och inte smälta bort.

Vi premiärspelade vårt nya spel.

Förrätt på restaurangen, skulle vara en typ av vårrullar, men jag vet inte det.

Vi åt kyckling i olika former båda, ganska gott.