Translate

onsdag 28 januari 2015

Havstur

Igår hade vi en utflyktsdag, en minibuss hämtade oss på morgonen och körde oss till en hamn vid Denpasar där vi gick ombord på en katamaran.


Hans och Birgitta, också boende i Skåne, trevligt att träffas.


"Vår" katamaran


Härligt att vara på havet, men nästan för varmt att sitta ute i solen.


Båten seglade/gick för motor ut till en ö, Lembongan och förtöjde i en boj. Vi flyttade över i en mindre båt och kördes in till en Beach Club där juicedrinkar serverades. Ombyte och snorklingsgrejor delades ut och ut igen med en båt för att snorkla. Vi hade med oss snorklingsutrustning men helt i onödan, ingår alltid i priset. Vi fick snorkla inom ett bojar område på grund av strömmen och vi var inte ensamma, ganska många båtar låg ankrade på boj där. Det var fin snorkling, fina koraller men gårdagens fiskar var nästan bättre.







Nästa äventyr blev att åka bananabåt, oj, vad det gick, men jag hade väntat mig lite snabbare och svängar. Kul att ha provat iallafall.
Vi blev serverade en jättegod indonesisk lunch och fick en paus.





Nu hämtade en flakbil oss för en tur på ön. Färden gick på smala gropiga vägar och det var mer hopp än med bananabåten. Ön har gamla fina typiska Balihus, väldigt fint. Vi besökte först en liten industri där dom odlar alger för kosmetika. Färden gick vidare till ett underjordiskt hus Cavehouse som en präst ensam byggde och bodde där sedan fram till sin död på 80-talet. Helt ofattbart, vi var helt slut efter att ha gått en del därnere. 





Detta tyckte Harald var vi, särskilt den understa med den stirriga blicken!


Alger på tork


Vår trevliga guide för dagen.


Här binds alger upp för att sedan hängas i vattnet för att växa till sig.


Här hänger algerna i vattnet.


Nedgång till det underjordiska huset.



Det fanns flera ingångar och här är ett ljusinsläpp.


Färden gick tillbaka med katamaranen och med bilen till hotellet och vi var trötta och mycket nöjda med dagen. Härliga upplevelser.
Det blev en ovanligt sen middag och vi gick bara rakt över gatan till en restaurang. Där hade dom ett Kubanskt band som spelade härligt. Deras mat var också god, den enda smolken var att en stor fågel flög rakt på mig när jag åt och jag flög upp och fågeln hamnade på golvet. Personalen var snabba att rädda både mig och fågeln, men vad äckligt det var, tog en stund innan hjärtat lugnade ner sig.






4 kommentarer:

  1. Ni är så modiga..:)) Jag håller andan medan jag läser..jättespännande..ha det fortsatt härligt....Kram Gunnel

    SvaraRadera
  2. Ja jag håller med Gunnel jag! :-) Ni är så modiga :-) Härligt! Kram Anna :-)

    SvaraRadera
  3. Här kommer jag och håller också med Gunnel. Det händer alltid en massa när ni är med. Fortsatt ha det skönt.

    SvaraRadera