Translate

torsdag 13 november 2014

Lugna dagar

Jag har det lugnt nu och försöker verkligen att dra ner på tempot. Jag trivs också med att bara lalla runt, men efter ett tag börjar det krypa i kroppen, något måste hända. En skön morgonpromenad, eller snarare förmiddagspromenad eftersom jag just nu sover länge.

 
Restaurangbygget fortskrider.

 
Den nya vallen mot havet känns som ett krigsfort.

 
Men det är klart, havet ligger inte alltid så här platt och lugnt. Gråväder idag.


 
Det nya bygget vid Sundstorget börjar bli klart.

 
Bruksskolan och höghuset.

 
Dagens butik är Inårama på Centralgatan. Det känns bra att ha en sådan butik i stan när det behövs. Jag skulle ha passepartouter till mina foto. Jag har insett att jag måste framkalla i A4 storlek och ha fina passepartouter om det ska se något ut. Nu hade jag inte foton med mig så jag får återkomma dit då eftersom han skär ut dom direkt.


 
Jag fyllde på kakburken med favoriten Finska pinnar. Det är så lagom att ta en sådan till kaffet.
Finska pinnar
50 st
200 g margarin eller smör
4 msk socker
(50 g mandel)
3-6 bittermandlar
4-4,5 dl vetemjöl
Garnering:
1 äggvita
Pärlsocker
Mandel
Rör matfettet mjukt, tillsätt sockret och den skållade malda mandeln. Arbeta in mjölet och arbeta degen jämn. Låt den vila en stund på kall plats. Rulla degen till fingertjocka längder och lägg dem tätt intill varandra. Pensla med den lätt uppvispade äggvitan, strö på pärlsocker och hackad mandel. Skär längderna i 4-5 cm långa bitar och lägg dem på plåt. Grädda kakorna i 200 grader ugnsvärme ca 10 min.

 
Lite scrappande och så fort det blir total kaos på bordet. Mer plats skulle behövas men det lär jag aldrig få så det är bara att försöka organisera så bra det går. Jag gillar min plats där!

 
Wille kom efter skolan för att fika och spela med Harald.

4 kommentarer:

  1. Som Wille växer..det är nog alla pannkakorna....:) Gunnel

    SvaraRadera
  2. Jag önskar mig finska pinnar:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, har en liten påse till dig vid tillfälle.

      Radera