Translate

lördag 14 juni 2014

Skolavslutning

Skolavslutning tidigt i kyrkan och vad jag är glad över att vara med och se barnen och uppleva känslan av sommarlov. Först var det Ebba som slutade 6an. Vi fick information om att vi gärna fick fotografera men inte lägga ut på sociala medier så jag har beskurit bilderna.


 
Nästa omgång var lågstadiet och då var det dags för Charlie och Wille. Underbart härliga präster som pratade så fint till alla inför sommaren. Jag tycker mer och mer om dagens kyrka och njuter av att sitta där och lyssna.


 
Vilken läcker präst va? Hon fick till det så bra med att prata om styrkor och svagheter och att vi skiftar mellan att vara stark och svag som en liten myra. Framförallt att hjälpa varandra och kramas, det tycker alla om!


 
Charlie och Wille gick ut 3an och Wille spelade tre låtar tillsammans med en annan kille också Tobbe förstås, hans gitarrlärare. Han gjorde det jättebra och det var så roligt, så stolta var vi.


 
Av en slump stod Charlie bland alla treorna precis bakom Wille.


 
Tobbe tyckte att Mia skulle ha hatten, den klär dig haha! Dom är gamla ungdomsvänner.
 
Sedan var det dags för Sanna och henne fångade jag i vimlet på väg in till kyrkan. Hon gick ut 7an. Dom var så väldigt fina allihop.


 
Jag började förbereda maten för en middag med vänner. Jag cyklade till kolonien och skördade lite. Just nu är jag inte lika säker på att jag vill lämna den. Fast det mesta är faktiskt vännen Oves förtjänst att jag kan skörda.


 
Vi fick besök av syster Anita på en fika och även barnbarnen Anna och Sanne med hunden Sune. Jag blir alltid lika glad när de tittar in.



 
En somrig välkomstdrink som var rena chocken, den var jättesur och behöver lite sötma för att bli bra.
Mariegold
Häll 4 cl gin, saften av en 1/2 lime, 4 basilikablad (som jag inte hade), några delade jordgubbar, krossad is och ätbara blommor och rör om. Toppa med mousserande vin.

 
Vännerna Ola och Marie samt Olas bror Per.


 
En riktigt trevlig kväll tillsammans innan de ger sig iväg på segling på söndag.

 
Förrätten var god. Vi fick en prenumeration i julklapp på Elle mat och vin och där kan jag hämta många fina recept.
Laxbakelser på kavring med pepparrotsvisp och avokadoröra
6 pers
18 skivor kavring
400 g färskrökt lax i skivor
3 mogna avokado
1/2 rödlök
1 dl lätt creme fraiche
2 msk majonnäs
salt och peppar
2 tuber pepparrotsvisp
rädisor till servering
Stansa ut runda skivor ur kavringen med hjälp av ett dricksglas. Dela laxskivorna på mitten. Mosa ihop avokadon med finhackad lök, lätt creme fraiche, majonnäs och smaka av med salt och peppar. Bred ett generöst lager pepparrotsvisp på brödskivorna, en klick avokadoröra och en laxskiva och varva sedan i tre lager. Avsluta med en fin laxskiva och servera små spröda rädisor till.

 
Till huvudrätt gjorde jag en potatissallad med kyckling.
Färskpotatissallad med prästost
8 pers
1 kg färskpotatis
1 isbergssalladshuvud
1 purjolök
1 ask cocktailtomater
300 g prästost
vinägrettsås:
2 dl olivolja
1/2 dl vinäger
2 msk honung
salt och peppar
Koka potatisen precis mjuk i saltat vatten. Låt svalna och lägg i en skål. Skär salladen i bitar, strimla purjolöken och dela tomaterna. Lägg alla grönsaker i skålen med potatisen och blanda. Skär osten i bitar och strö över. För samman vinägrett och ringla över salladen.
Kycklingen, som jag glömde fotografera tog jag från detta receptet, http://www.ica.se/recept/grillad-kycklingfile-med-sotpotatissallad-och-yoghurt-715372/
Mycket gott var det.

 
Till efterrätt blev det jordgubbsmousse och till satte jag jordgubbar på ett grässtrå. Tyvärr var det lite för klent och det sjönk ner lite vilket inte var meningen, men det blev fint ändå.
Jordgubbsmousse
6 pers
1 liter färska jordgubbar
2 dl kesella
3 dl vispad grädde
1 msk vaniljsocker
3 msk florsocker
2 gelantinblad
Lägg jordgubbarna i en bunke, spara gärna några fina bär till serveringen. Mixa bären med hjälp av en handmixer. Vill du ha lite bitar av jordgubbarna i moussen mixar du lite lätt, annars mixar du allt till en slät sås. Blanda ner kesella, vispad grädde och smaka av med sockret. Smält gelantinbladen enligt anvisningar på paketet och blanda hastigt och väl ner i moussen. Vill du ha en ännu tjockare konstistens på moussen till förslagsvis cheesecake eller tårta dubblar du bara gelantinmängden. Låt stå kallt cirka 2 timmar före servering.

2 kommentarer: