Translate

söndag 2 mars 2014

Festkväll

Jag ägnade dagen åt matlagning, det är så himla roligt att laga festmat, helt nya recept idag. Under dagen kom dotter Mia på besök och hade med sig underbara våriga blommor. Hon är snäll hon. Vi hade en trevlig pratstund och det känns riktigt bra att vara hemma igen.

 
Papegojtulpaner är fint, det var min fars favorit. Så länge vi bodde på landet så skickade han efter tulpanlökar från Holland, det var inte så vanligt på 50-talet.

 
Förberedelser inför en festkväll med vännerna Ingmar och Elisabeth. De seglar snart iväg från Helsingborg till ostkusten och deras sommarhamn så det gäller att passa på. Vi fick av misstag med oss lite material från hotellrummet i Tala Bay. Harald körde in och hämtade vännerna i Helsingborg medan jag fixade det sista.

 
Lite olika ölsorter provades, en favorit hos mig var en amerikansk öl Brooklyn East India. Ölen var en födelsedagspresent till Harald från bror Lasse, vilken trevlig presentidé!



Vi startade med en flaska Cava och lite nötter.
 

 
Vi fick några goda hårda bröd på det Jordaniska buffébordet och jag försökte att enkelt kopiera det. Finn Crisp som jag penslade med olja och strödde över flingsalt och hackad färsk basilika, det blev bra, men kanske inte helt perfekt till Kräftsoppan. God soppa blev det iallafall. http://www.recept.nu/recept_nu/forratter/fisk_och_skaldjur/lattlagad_kraftsoppa/

 
Harald som inte äter fisk och skaldjur fick sin egen tallrik.

 
Huvudrätten serveras.

 

 
Vi blev så mätta så vi fick ta en paus innan efterrätten serverades. Även denna jättegod, http://www.recept.nu/sara___vaxjo/efterratter_och_godis/agg_och_mejeri/dromgod_parfait/
 
Vi pratade och pratade, tittade på lite bildspel och hade som vanligt väldigt roligt och trevligt. Taxi hämtade dom kl 01.

2 kommentarer:

  1. Maten ser jättegod ut, men jag undrar hur orkar ni äta 3-rätters. Vi har numera bara huvudrätt och en kaka till kaffet. Orkar inte mer så jag förstår att ni fick göra en paus innan efterrätten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir för mycket mat, men trevligt är det, blir liksom festligare.

      Radera