Translate

söndag 12 januari 2014

Söndag

Jag började söndagen med bastu och vinterbad, jag känner mig nästan pånyttfödd efteråt. På köpet träffar man många trevliga människor i bastun. Idag blåste det ganska mycket, men det är ju inte särskilt kallt.

Damernas nedgång är längst ut med fin utsikt-

 
Jag har scrappat lite också idag. Cili in Papers har en utmaning med en LO att lifta, dvs att välja delar att ta efter. Det är Sockergrynet som gjort denna, hon ger alltid mycket inspiration.

 
Jag valde att lifta upplägget och rubriken You and Me. Ett foto på mig och Harald från 1997 under våra seglingar i Medelhavet. En vit cardstock, ett okänt mönsterpapper, ett tårtpapperhjärta, ett grekiskt frimärke och lite olika dekorationer. Jag stämplade på cardstocken först.

 
Jag fick en musliblandning av Haralds syster Inger i julklapp som var väldigt god. Jag har fått receptet och gjorde en blandning idag. Man kan ju variera blandningen efter smak, jag följde den och har russin, tranbär och aprikoser som frukt. Tack Inger!


 
Inger´s Müsli
7 dl         havregryn
2 dl         vetegroddar
2 dl         kokosflingor
2 dl         solroskärnor
2 dl         pumpakärnor
1 dl         hela linfrön
200 g      hackade nötter
½ tsk     salt
1 tsk       kanel och kardemumma
1 ¼ dl    vatten
3msk      sirap
200 g      torkad frukt
Ugn:       200 grader

Blanda alla torra ingredienser utom bär/frukt  i en långpanna.
Blanda vatten och sirap och ringla över blandningen.
Rör om tills det blivit småsmuligt.
Rosta müslin i nedre delen av ugnen tills müslin känns torr och har fått fin färg.
Tar ca 15-20 minuter.
Rör om då och då.
Tillsätt frukterna då blandningen svalnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar